Gayle Forman: Ha maradnék

Ebben a bejegyzésben ragadnám meg az alkalmat, hogy mindenkinek nagyon - nagyon Boldog Új Évet kívánjak! Legyen csodás mindenki számára 2015, a kecske éve! Eddig egszerűen nem volt időm leülni írni, de szorgalmasan olvasgattam a készülő bejegyzések alanyait.
2015 - ben az első könyv, amit elolvastam (igaz, még tavaly kezdtem el és január 4.-én fejeztem be) Gayle Forman - tól a Ha maradnék volt. Remélem vehetem jó jelnek, hogy egy ilyen maradandó könyvélménnyel kezdtem el az évet.

Fülszöveg: És te hogyan döntenél?
Képzeld el, hogy mindened megvan, amiről csak egy lány álmodhat. A szüleid jó fejek, mindig megértenek és melletted állnak. Az öcséd a legédesebb kiskölyök a világon. A város legígéretesebb rockbandájának frontemberével jársz, aki nem elég, hogy eredeti és különleges, de imád is téged. A zenei tehetséged szélesre tárta előtted a világ kapuit.
Képzeld el, hogy aznap, mikor leesik az első hó, mindezt elveszítheted.
Amikor életedben először kell komoly döntést hoznod, nem áll melletted senki, akitől segítséget remélhetnél. Élet és halál között kell választanod. Az életed soha nem lehet olyan, mint amilyennek ismerted. A halálról semmit sem tudsz.
Te mit tennél? Harcolnál vagy feladnád? Mennél vagy maradnál?
Szerintem senkinek nem kell bemutatnom ezt a regényt, hiszen a legtöbb ember, aki olvasta nagyon jó véleménnyel volt róla.Pár hónapja a film is napvilágot látott belőle (egészen pontosan szeptemberben), ami csak még tovább csigázta a kíváncsiságomat. Számomra az írott változat mindig elsőbbséget élvez - eltekintve néhány ritka kivételtől -, tehát a filmet még nem láttam, de hamarosan arra is sort fogok keríteni, bár jó néhány negatív kritikába futottam bele vele kapcsolatban. Ha megnéztem lehet, hogy egy külön bejegyzést szentelek neki, de az is lehetséges, hogy csak ezt updatelem majd.

Azt szerettem benne, hogy nem kifejezetten a történet a lényeg, nem pörgős a cselekmény, hanem a szeretet sokféle ábrázolása (ennek ellenére nem egy tragikus szerelmi sztoriról beszélünk, bár például az előzetesből is ez jöhet le, és sok véleményben is így állítják be), a törődés megnyilvánulásai, és természetesen a legfontosabb benne az, hogy Mia milyen döntést fog meghozni.
Sőt, engem az is nagyon pozitívan érintett, hogy a zene igazán központi szerepet játszik, hiszen az egész család odáig van érte. Őszintén szólva nemigazán hallottam még csellót, de a Ha maradnéknak köszönhetően rendkívül megszerettem. Ha szeretnétek többet megtudni a csellóról, ITT böngésszetek.

A történet gyakorlatilag egy nap alatt játszódik. A baleset kora reggel történik meg, és másnap reggelig követhetjük nyomon az eseményeket, miközben azon vannak az orvosok, hogy megmentsék Mia életét. Eközben a lány visszaemlékezik életének egyes fontos pillanataira, - amelyek számomra néha - néha kis lélekbonbonokként szolgáltak -, és ezeken keresztül mutatja be az olvasónak a családját. Imádtam olvasni a szüleivel és öccsével való kapcsolatáról, mert annyira szeretetteljes és nem mindennapi volt.

Elég ritkán fordul elő az én esetemben, hogy elpityeredek a regényeken, de ezúttal az megesett. Az írónő utószava - amelyben elmondja, hogy egy igaz eset inspirálta a könyvet - pedig csak még tovább tetőzte ezt. Nemcsak a végén eredtek el a könnyeim, de már az olvasás közben is egy - egy jelenténél, például mikor Adam nála volt vagy éppen akkor is mikor megtörtént a baleset. Nagyjából mondhatjuk azt is, hogy végigsírtam az egész könyvet.

A könyv már több kiadást is megért itt Magyarországon, de szerintem a filmes borító a legszebb - legalábbis nekem nagyon tetszik és én is ezt a verziót vettem meg. A fordító, Rudolf Anna munkájával én személy szerint rendkívül meg vagyok elégedve, szerintem élvezhető és gyönyörűszép lett a fordítás. Negatívumként egyedül azt jegyezném meg, hogy a kötet vége felé egyre több lett a gépelési és szerkesztési hiba, ami egy idő után eléggé zavart, de még mondjuk, hogy a tűrhető kategóriába sorolható.
Természetesen a Ha maradnék folytatása is felkeltette a figyelmemet, mely a Hová tűntél? címet viseli, és ha jól tudom, Adam szemszögében íródott meg. Viszont ajánlom, hogyha nem ismeritek az első rész cselekményét és végkimenetelét, akkor ne olvassátok el a fülszövegét, mivel rendkívül spoileres! Igazából nem is értem, hogy hogy lehet ilyen ismertetőt írni egy sorozatfolytató kötethez...

Most először értem meg, hogy meghalni könnyű. Élni nehéz.

Összességében azt kell mondanom, hogy számomra egy örök kedvenc lett ez a könyv és biztos, hogy még néhányszor újra el fogom olvasni. Ajánlom mindenkinek, aki még nem olvasta! Semmiképpen se hagyjátok ki.
U. i.: egészen sokszor kiegészítettem az olvasás élményét a film soundtrackjével és egy - egy pohár forró teával vagy kávéval, bekucorodva az ágyamba. Számomra így igazán tökéletes téli hangulatot adott. Amúgy nem mondanám, hogy a Ha maradnék zenéi a legjobbak az utóbbi időben, de azért nem rossz, kíváncsi leszek mely jeleneteknél fognak feltűnni. A kedvencem a Heart like yours című Willamette Stone dal lett, és természetesen a cselló betétek.


Az írónő honlapja
Gayle Forman a Wikipédián
A könyv a molyon
És Goodreadsen

Kiadó: Ciceró
Kiadás éve: 2012. és 2014.
Eredeti cím: If I stay
Fordította: Rudolf Anna
Oldalszám: 288 oldal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése