VERSELŐ | Fodor Ákos

  Régóta szerettem volna Fodor Ákos haikuit olvasni, Dóri is ajánlotta őt az egyik Verselő posztom alatt. Múltkor a könyvtárban böngészgetve rákívántam a versekre, s arrafelé vettem az irányt. Először Varró Dániel egyik verseskötetére lettem figyelmes, úgyhogy le is vettem a polcról - majd talán abból is hozok egy ilyen posztot -, és utána eszembe jutott Fodor Ákos neve. Sajnos a Gyöngyök, göröngyöket nem találtam bent, úgyhogy velem jött a Kis téli-zene és a Szabadesés. (Utóbbiban sok olyan haiku található, ami benne van a Kis téli-zenében is.)
  Fodor Ákosról: őszintén szólva nem igazán tudom eldönteni, hogy bejön-e ezt a stílus, amit ő képvisel, avagy sem - és itt jelenleg nem magára a haiku-formára gondolok, mert amúgy azt nagyon imádom. Azt hittem ez túl két kötetén kialakul majd bennem, de nem, valamiért még mindig bizonytalan vagyok vele kapcsolatban. Nagyon ellentmondásos és fura figura számomra, de nem adom még fel az ismerkedést vele. Tudom, hogy sikerült tőle késői köteteket  választanom (2013-as, és 2014-es), amik közel a halálához jelentek meg. Ebből kifolyólag ezeket körbelengi a depresszió, s a halál iránti vágy is, nagyon mogorva, pesszimista. Amúgy nagyon okos haikui vannak, amik hosszú időre képesek elgondolkoztatni az embert. Most, hogy újraolvasgattam őket egy teljesen más perspektíva nyílt meg előttem. Csodálom, hogy képes 17 szótagba (vagy annál kevesebbe) ilyen mesterien, s hatásosan belesűríteni a mondandóját.
Volt jó pár olyan haiku, ami nagyon tetszett, ezek közül hoztam most Nektek egy rövidke válogatást.

A Szabadesésből:

Pl.: nyári vendéglőterasz

Ordítoznak, mert
különben nem hinnék el,
hogy épp vidámak...

Hír

Elmúlt a Világvége,
csak még nem vettük észre! 

Figyelmeztetés 

Úgy beszélj, hogy tudd:
szavaid mély nyomokat
hagyhatnak benned!

Ő

Csöndje is: zene.
Cukormentesen édes.
Örök Pillanat. 

Tanács

Meg se próbáld meg-
ismételni azt, ami
nagyon jó/rossz v o l t.

Teljesség

összesimulunk, 
mint élet a halállal;
űr és égitest 

Záróvizsga-dolgozat 

E n n y i t tanultam:
valamit mindenki tud;
mindent senki sem. 

Trend 

Nem beszélgetünk:
műsort adunk; közben rém-
híreket mondunk. 

Egy eleven kép

Állig a tóban
állsz s nevetsz.
     Irigylem a
víz minden cseppjét! 

Axióma

Attól még senki
és semmi nem jó, hogy van
nála rosszabb is. 

A Kis téli-zenéből: 

A más élete

Hosszá-szólhatok;
Bele-: nem.

Xénia

Rács? fal? bástya? torlasz?
nem véd meg magadtól!
- Amit másról mondasz:
az is csak rólad szól...


Közmondás-módra

Több szem mást-mást lát!

2-ség

Hiszem, ha látom?
Látom, ha hiszem?

Csók

most ÖRÖKKÉ van

Őszike

Kopár-sivár, amit érzek:
érdeklődés nincs, csak érdek;
csak az szólít meg, akinek
aznap hasznára lehetek.
- Az ilyen is: mind kevesebb.

Idézet a nagy
életrecepetgyűjtemény
előszavából

A sírás épen 
tartható lefagyasztva.
A nevetés: nem.

3x1 (részlet)

Ne a "szépség"-ről
oktass: taníts inkább a
Gyönyörködésre. 

Egy képesség-hiány

nem vigasztal a más baja

Szellemi bátorság

"Esküdni mernék
rá, hogy valószínű az,
hogy lehetséges!"

Érdek-kapcsolat

szükségem van rám

Is

Nagy pohárból is
lehet kicsit kortyolni.
- Ez is: szabadság!

1:1

Éltem? Működtem.
Lelkiismeretem jó
- csak a kedvem rossz.

Optika
(pesszike)

Hogy milyen szépek
a fiatalok: csak az 
öregek látják.

Nyilatkozat

Filantrópia?
- Néhány embert szeretek, 
de a többit: nem.

Igazság

Annyi történet 
van, ahányan elmondják
- és mind érvényes. 

Frontalitás

Az elülsőktől
nem fér el a fejemben
hátsó gondolat.

Gyűrű

élő élőből él

zen belátás

A fájdalom nem
"ránk tör", hanem belőlünk
tör ki, ha fölgyűlt. 

In memoriam 

Nagyobb Esemény 
voltál életemben, mint
a sajátodban...?

Gyerekpanasz

figyelsz engem,
de rám nem!

Ébredés

fölépíteni
és belakni magamat
napmintnapmintnap

Két érték

Van jobb szerető
s van, aki jobban szeret.
- Örülj pontosan

Köszönöm

Tudok nem vágyni
Elérhetetlenekre: 
tudok örülni. 

Bárki-bármi is

Úgy nézz rá, mint ha
utoljára láthatnád.
(Lehet, hogy tényleg...!)

  Ti szeretitek Fodor Ákost? Melyik a kedvenc kötetetek tőle? :)

Szabadesés a molyon
Kis téli-zene a molyon

2 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy megismerkedtél vele, van egy-két annyira jó és szíven ütő sora! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ajánlásod! :)
      Az biztos! Nagyon el tudja gondolkodtatni az embert. :)

      Törlés